
Dr. Carl Rohde is een academisch trendwatcher en cultuursociologisch onderzoeker. Daarnaast is hij directeur van ‘Signs of the Time’, een virtuele trend onderzoeksbureau in Europa. Hij is verbonden aan de Universiteit van Utrecht.
Dr. Carl Rohde onderzoekt voornamelijk de consument, de burger, maar ook de werknemer. De presentaties van hem zijn alle gebaseerd op onderzoek, vaak Europees niveau. De punten waar hij onderzoek naar doet zijn ondermeer:- Generatie-onderzoek- Gender-onderzoek
- De digitale revolutie
Ook werkt Rohde de algemene trendbewegingen en de resultaten van de onderzoeken uit naar verschillende braches, zoals: eten, zoetwaren, mode, auto’s en bladen.
Voorbeelden van onderzoeken:Cool World HuntIn 2003 leidde Carl Rohde het Cool World Hunt Project. Coolhunt staat voor trendonderzoek onder de huidige jongeren.
Wat leeft er in hun wereld? En waarom is iets nu cool of niet? In alle grote steden ter wereld verzamelden 250 coolhunters informatie over wat hip en cool is in hun stad en welke mentaliteiten daarachter schuilen. Deze informatie werd vervolgens door Carl Rohde onder de loep genomen en vertaald naar duidelijke richtlijnen wat je als merk nu wel of niet kunt doen in termen van communicatie, maar ook productontwikkeling en marketingplannen.
Signs of the TimesZoals eerder vernoemt is Carl Rohde de directeur van een “virtual network of academic researchers”, hiermee voert Rohde onder andere zogenaamde “mentality studies” uit. Zij analyseren zogenaamde “soft spots”, dat is iets waar de collectieve belangen van de generaties liggen, en helpen grote bedrijven dit te vertalen in de marketing strategieën.
“Nederland in 2040: vastgelopen of vlotgetrokken?
We staan met z'n allen stil in de file en de ruimtelijke kwaliteit verloedert. Het zijn problemen waarmee we in ons land geconfronteerd worden. Het huidige beleid bestaat voornamelijk uit symptoombestrijding: er is een probleem en dus verzinnen we een maatregel. Niet verkeerd, maar de vraag is of het niet zinvoller is om meer op de lange termijn te focussen. Wat is het Nederland dat we pak 'm beet in 2040 willen en wat moeten we nu doen om dat te bereiken? Dit was het thema van het Symposium dat Holland Railconsult op 1 februari hield in Utrecht”.
Tijdens het Holland Railconsult-symposium schetste Rohde de drie belangrijkste trends die de toekomst gaan bepalen. Het zijn empowerment, interactiviteit en de stress society.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten