
Mega trend
schoonheids ideaal
Maxitrend: Behoeftes aan een mooie uiterlijk
Micro-trend- Plastische chirurgie
Leeftijdsgroep 20-70
Maxitrend: Behoeftes aan een mooie uiterlijk
Micro-trend- Plastische chirurgie
Leeftijdsgroep 20-70
Een maakbare uiterlijk (consumententrend)
Tegenwoordig is het een trend om bijvoorbeeld borsten te laten vergroten, de wangen te laten opspuiten met botox. De taboe om dit te laten doen is doorbroken en het is niet meer nodig om per se een push-up bh te dragen, want je kan het voorgoed laten opvullen. Kortom wat je niet hebt kun je kopen. nieuwe neus, collageen lippen etc....
Schoonheid als ruilwaarde: Je wilt door anderen aantrekkelijk worden gevonden.
Daarom wordt schoonheid als ruilwaarde gezien, naast karakter, intelligentie, sociaal milieu etc.
Als je mooi bent, heb je iets te bieden aan de ander. Dat was vroeger belangrijk voor de mens, maar ook nu geldt dat.
Uiterlijk is zo belangrijk geworden dat zelfs bij een sollicitatiegesprek, eerder op je uiterlijk wordt gelet dan op de inhoud van jou verhaal. Hierbij komt nog dat de aantrekkelijke sollicitant / medewerker meer verdient dan de “gewone” collega met identieke competenties.
Enkele voorbeelden van een mooie uiterlijk :De oude Grieken hadden als ideaal een lenig, gespierd lichaam. Ook vrouwen. Ze bonden hun borsten af om het figuur te krijgen van een man. Lang geleden was het in China mooi voor vrouwen om kleine voeten te hebben. Daarom bonden ze de tenen af, zodat die niet konden groeien.
Schoonheidsidealen veranderen per periode. Schoonheidsidealen worden ook beïnvloed door sociale omstandigheden, sekse, macht en levensbeschouwing.
Tegenwoordig is het een trend om bijvoorbeeld borsten te laten vergroten, de wangen te laten opspuiten met botox. De taboe om dit te laten doen is doorbroken en het is niet meer nodig om per se een push-up bh te dragen, want je kan het voorgoed laten opvullen. Kortom wat je niet hebt kun je kopen. nieuwe neus, collageen lippen etc....
Schoonheid als ruilwaarde: Je wilt door anderen aantrekkelijk worden gevonden.
Daarom wordt schoonheid als ruilwaarde gezien, naast karakter, intelligentie, sociaal milieu etc.
Als je mooi bent, heb je iets te bieden aan de ander. Dat was vroeger belangrijk voor de mens, maar ook nu geldt dat.
Uiterlijk is zo belangrijk geworden dat zelfs bij een sollicitatiegesprek, eerder op je uiterlijk wordt gelet dan op de inhoud van jou verhaal. Hierbij komt nog dat de aantrekkelijke sollicitant / medewerker meer verdient dan de “gewone” collega met identieke competenties.
Enkele voorbeelden van een mooie uiterlijk :De oude Grieken hadden als ideaal een lenig, gespierd lichaam. Ook vrouwen. Ze bonden hun borsten af om het figuur te krijgen van een man. Lang geleden was het in China mooi voor vrouwen om kleine voeten te hebben. Daarom bonden ze de tenen af, zodat die niet konden groeien.
Schoonheidsidealen veranderen per periode. Schoonheidsidealen worden ook beïnvloed door sociale omstandigheden, sekse, macht en levensbeschouwing.
Bron: http://www.ru.nl/
http://www.trouw.nl/archief/article1315898.ece/Cosmetische_chirurgie___Het_maakbare_lichaam.html?part=2
Geen opmerkingen:
Een reactie posten