woensdag 21 januari 2009

Concept: Big brother is watching you


Dit is duidelijk een goed gelukt concept, omdat na het succes van Big brother er talloze andere reallife programma's zijn ontwikkeld. Na een lange periode is de populariteit na vele reallife soaps helaas gedaald. Kijk maar naar de Gouden Kooi dit programma moest tussen tijds stoppen, vanwege te weinig kijkcijfers.

Andere soort gelijken programma's:

- Goudenkooi
- De bus
- FF geen cent te makken
- De paling soap

Wat is Big Brother?
Big Brother is unieke interactieve televisie en een internet real-life soap, waarin twaalf vreemden 100 dagen lang worden afgezonderd in een speciaal daarvoor bestemd huis, waarbij iedere beweging wordt bekeken door 24 camera's en 60 microfoons.

Big Brother werd in september 1999 gelanceerd in Nederland. De show was onmiddellijk een succes. De bijbehorende webpagina werd in totaal 52 miljoen maal bezocht. De rechten voor de serie zijn ook verkregen voor andere belangrijke markten, zoals De Verenigde Staten, Duitsland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.

Hoe reageert de massamedia op Big-Brother?
De massamedia spelen zeer slim in op het programma Big-Brother. Op alle mogelijke manieren die de massamedia kennen wordt er gereageerd. Natuurlijk via de televisie waar het programma op uitgezonden wordt, maar ook via de andere manieren wordt er geprobeerd geld te verdienen aan deze hype, wat natuurlijk erg slim, maar ook niet echt moeilijk is. Het programma is een succes en daarvan moet je als zakenwereld gebruik maken. In de volgende hoofdstukjes zal ik wat verder in gaan op elke vorm van massamedia en hun relatie met Big-Brother.

Het programma Big-Brother heeft voor veel andere landen als voorbeeldfunctie gefunctioneerd. Duitsland en Amerika hebben al plannen om hen eigen Big-Brother te maken. Elk ander land dat een programma met dezelfde formule als Big-Brother wil gaan maken moet geld betalen aan John de Mol producties.

Bronnen:
http://www.nieuwsbank.nl/inp/2000/02/0224R047.htm
http://www.scholieren.com/werkstukken/530
http://members.home.nl/medianieuwtjes

Geen opmerkingen: