zondag 11 januari 2009

Conceptontwikkelaar Jan Rijkenberg


Door Tom. In mijn zoektocht naar bekende conceptontwikkelaars stuitte ik op het boek Concepting. Dit boek uit 1998 is geschreven door Jan Rijkenberg. In het boek gaat de heer Rijkenberg in op de hedendaagse marketing. Zo geeft hij aan dat niet het focussen op een product maar juist het verspreiden van een visie erg belangrijk is.
Zijn idee over concepten: “het op de markt brengen van merken die een gedachtegoed vertegenwoordigen: visies, houdingen, overtuigingen, motivaties, taal-golflengtes, interessevelden, wereldbeelden en ‘werelden’, die voor de consumenten een betekenis hebben”. Het toevoegen van een emotionele waarde aan een product is waar het om gaat. communicatie. Het gaat volgens Jan Rijkenberg om de beleving.” Een voorbeeld dat genoemd wordt is Blue Band, het gaat niet om wat je op je brood doet, maar het gaat volgens hem erom wat voor soort moeder je bent als je Blue Band gebruikt.

Maar laat ik eens wat meer vertellen over Jan Rijkenberg (1957). Jan is medeoprichter van BSUR Concepting. Een creatief bureau gespecialiseerd in het creƫren van werelden voor merken. Het bureau adviseert klanten op het gebied van brandcreation, re-concepting, merkportfolio management, business concept, identiteit, ontwerp en intergratie van communicatie.
Het klantenpakket bestaat onder anderen uit Davidoff, Bacardi, Wrangler, Campina, International, Ordina, Glamour en Radio 538.

BSUR staat voor innovatieve oplossingen in marketing en communicatie. Ze publiceren met regelmaat in gezaghebbende magazines en ontving in 2005 de Grasmus Award voor de meest innovatieve en competitieve bedrijf in Nederland.

Rijkenberg geeft les in concepting, merken, en communicatie strategie aan de Rijks Universiteit Groningen, TIAS hogeschool in Tilburg en Technische Universiteit Delft (Industrial design). Rijkenberg weet als geen ander op een pakkende wijze combinaties te maken van inhoud en vorm.
Met dank aan Wikipedia.

Geen opmerkingen: